جدیدترین خبرهای سروشان
 
آخرین خبرهای سروشان
 
منتشر شده در تاریخ :1398/07/13
تعداد بازدید : 1274
مشتری مداری مهم ترین اصل در ارائه ی خدمات پس از فروش (گفتگو با مهدی محبی؛ رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی و لوازم جانبی تهران)

 خريداران گوشي موبايل قبل از خريد بايد به چه نکاتي توجه کنند؟

قبل از خريد بايد تحقيقات کاملي انجام شود و خريداران بايستي علاوه بر آشنايي کامل با قابليت هاي گوشي مورد نظر، جزئيات بيشتري را نيز بررسي کنند. يکي از مهمترين بررسي ها که بايد قبل از خريد انجام شود اين است که خريدار از واردات قانوني گوشي اطمينان حاصل کند، براي انجام اين موضوع خريداران مي توانند با ارسال شماره سريال گوشي به سامانه #7777* و يا سامانه «همتا» استعلام گوشي را بگيرند که نتيجه اين استعلام مشخص مي کند که گوشي قانوني يا قاچاق وارد کشور شده است. پيشنهاد مي کنيم که به هيچ وجه از دست فروش يا مراکز نامعتبر خريد نکنند و هنگام خريد، تست کامل گوشي را انجام داده و در نهايت حتماً از فروشنده فاکتور رسمي دريافت کنند و اگر قصد خريد دستگاه دست دوم را دارند، حتماً انتقال مالکيت را در سامانه همتا انجام دهند. متأسفانه اکثر خريداران از قانون سازمان حمايت از حقوق مصرف کننده و توليد کننده بي خبر هستند که باتوجه به اين قوانين شرکت واردکننده بايد به مدت 18 ماه محصول فروخته شده خود را گارانتي نمايد. به عبارت ديگر هنگاميکه مشتريان کالايي را با ضمانت خريداري مي کنند، به منزله بررسي اصالت آن کالا مي باشد و ضمانت نامه نشان مي دهد که گوشي چه زماني و توسط چه شرکتي وارد شبکه شده است. اين ذهنيت که ضمانت نامه و گارانتي در ايران ارزشي ندارد، به نظرم از عدم اطلاع خريداران از حقوق قانوني خودشان مي باشد و ما به عنوان متولي پيگيري شکايات مردمي در اين حوزه، تا جايي که در توانمان بوده است تلاش نموده ايم که با عملکرد خود در اتحاديه به ارزش گارانتي در کشور بيافزاييم. البته به نظر بنده قوانين مرتبط با اين حوزه نياز به بازبيني دارد تا کوچکترين حقي از مصرف کننده ضايع نشود، البته اين بازبيني از عهده اتحاديه خارج مي باشد.


 وضعيت توليد داخلي گوشي هاي موبايل در ايران چگونه است؟

در کشورمان گوشي موبايل توليد مي شود؛ اما متأسفانه مردم به دليل عدم شناخت کافي از برندهاي داخلي، تمايلي به خريد گوشي داخلي ندارند و متأسفانه شرکت ها به دليل ناتوانايي در معرفي خودشان، سهم خيلي کمي از بازار را در اختيار دارند و موفق نشده اند با قدرت وارد ميدان رقابت شوند. البته نقش حمايتي دولت را هم در اين زمينه نمي توان ناديده گرفت. مسئله بسيار مهم ديگر اينکه توليدکنندگان داخلي بايد به تکنولوژي هاي روز گوشي هاي همراه واقف باشند و بتوانند توليدات خود را مطابق با نياز بازار تجهيز کنند تا مردم به سمت خريد کالاي ايراني سوق پيدا کنند.



 به نظر شما، مرکز خدمات پس از فروش موبايل پويا و کارآمد بايد چه ويژگي هايي داشته باشد؟

مهم ترين نکته اي که بايد به آن توجه شود، مشتري مداري است؛ چون درنهايت بقاي هر سازمان و هر کالايي وابسته به مشتريان آن است و آن ها هستند که برچسب «خوب» يا «بد» روي کالا مي چسبانند و با توجه به رعايت حقوقشان، براي ما تبليغات سودآور يا زيان آور انجام مي دهند. در اين راستا هنگامي که همکاران فني ما براي بازرسي مراجعه مي کنند، به صورت اتفاقي و طبق معيارهاي خاصي با چند ارباب رجوع تماس گرفته و درباره خدماتي که به آن ها ارائه شده است، سؤال مي کنند. در نهايت مي توان به جمع بندي خوبي رسيد، درباره اينکه کدام شرکت خدمات خوب و جامعي را به مشتري ارائه کرده است يا کدام شرکت بيشترين ميزان شکايت را دارد و اين شکايت ها در چه حدي است. البته جلسات «بررسي شکايت مشتريان» نيز در روزهاي دوشنبه هر هفته در محل اتحاديه برگزار مي شود که خروجي آن نيز آمار خوبي را درخصوص عملکرد شرکت ها در اختيار اتحاديه قرار مي دهد.
از طرف ديگر هنگام پذيرش متقاضيان، توسط اتحاديه امتحان فني برگزار مي گردد تا صلاحيت تکنسين ها بررسي شود و در صورت نياز دوره هاي فني براي تکنسين ها برگزار خواهد شد. علاوه بر آن توسط اتحاديه ما سايتي راه اندازي شده است تا مردم بتوانند بر   اساس منطقه شهرداري خود، نزديک ترين تعميرگاه مجاز را بيابند و به آن مراجعه کنند؛ حتي فروشندگان مجاز و نصاب تلفن سانترال را نيز در اين سايت معرفي کرده ايم. نشاني تارنماي ما www.ttu.ir است.


 به نظر شما، تجهيز مراکز سرويس به نرم افزار مديريت خدمات پس از فروش، چه تأثيري بر کيفيت ارائة خدمات دارد؟

داشتن نرم افزار جامع و کامل در بحث خدمات پس از فروش، يکي از ارکان مهم مراکز خدماتي است. با توجه به چرخه ارائه خدمات به گوشي موبايل، زمانيکه مشتري براي گرفتن خدمات مراجعه کرده است، بايد همه ي اطلاعات گوشي و مشتري در نرم افزار ثبت شده و در اختيار مشتري و تکنسين قرار بگيرد تا در فرآيند تعمير و خدمت دهي بتوان از آن ها استفاده کرد.

باتوجه به تعدد موبايل هاي تعميراتي در يک مرکز سرويس گوشي موبايل، وجود يک نرم افزار جامع و قدرتمند بسيار تأثيرگذار است تا کاربران بتوانند دسترسي لحظه به لحظه و سريع به اطلاعات تعميراتي گوشي ها داشته باشند. فرآيند ديگري که در مرکز خدمات موبايل اتفاق مي افتد، تعويض گوشي يا swap است که براي اين منظور، بايد اطلاعات جامع و کاملي در نرم افزار ثبت شده باشد و در اختيار کاربران قرار گيرد که با داشتن نرم افزار خدمات پس از فروش، اين کار به راحتي انجام مي شود و علاوه بر آن، کارهايي نظير کنترل کيفيت يا QC گوشي ها نيز از مهم ترين فرآيندهاي مرکز خدمات موبايل بوده و نرم افزار خدمات بايد قابليت راه اندازي اين قسمت را نيز داشته باشد. در پايان مي توان گفت که داشتن نرم افزار خدمات باعث افزايش سرعت خدمت دهي به مشتريان مي شود.