جدیدترین خبرهای سروشان
 
آخرین خبرهای سروشان
 
منتشر شده در تاریخ :1397/09/06
تعداد بازدید : 1130
ارتباط مصرف بالای کالاهای خارجی با فقر و بیکاری (گفتگو با کامران طاحونی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانیان سرویس)

 آيا با بستن مرزها و بازدارندگي واردات اقتصاد داخلي شکوفا مي شود و يا با آفرينش يک فضاي رقابتي!

قاچاق کالا در شرايطي که همسان آن در داخل توليد مي شود آسيب هاي جدي به صنعت داخلي را به همراه خود دارد. اين رخداد هنگامي شکلي حاد به خود مي گيرد که صنعت داخلي به هر دليلي توان رقابت با صنايع خارجي را نداشته باشد. با آگاهي به اينکه بخش اعظم قاچاق کالا از درگاه ها رسمي وارد کشور مي شوند جلوگيري از اين رويداد به صورت خاص وظيفه دولت است. اگرچه برخي اقدامات صورت گرفته در اين راستا، بسيار کارساز بوده است که مي بايست ادامه دار باشد. طرح رجيستري گوشي همراه، نرم افزارهاي کنترل يکپارچه واردات و... از اين قبيل اقدامات توسط دولت مي باشد.


 امکانات نرم افزار خدمات پس از فروش در کدام بخش از کسب و کار شما کارساز بوده است؟

گردآوري اطلاعات مشتريان، دسترسي به اطلاعات موردنياز، تجزيه و تحليل عملکرد سرويس کاران، سنجش ميزان رضايتمندي مشتريان، بازاريابي کارسازتر، ارسال پيامک مربوط به موارد مصرفي، مديريت بر سرويس هاي ارائه شده، پنل حرفه اي SMS و ارائه سريع تر اطلاعات سرويس به سرويس کاران از جمله مواردي است که توسط نرم افزار انجام شده است.


 فراهم سازي چه بسترهايي باعث مي شود توليد داخلي و در ادامه صادرات ما افزايش يابد؟

توليد داخلي هنگامي رونق خواهد گرفت که ما بتوانيم سهم بزرگي از کالاي توليدشده خود را در داخل کشور از طريق مصرف کنندگان ايجاد نماييم و آن را به مرحله ارزش افزوده برسانيم و همچنين بتوانيم از طريق صادرات، سهم ارزش افزوده به دست آوريم. ما با رونق توليد داخلي، افزايش درآمد ملي را تقويت مي کنيم که اين امر خود به تنهايي بر رونق اقتصادي تأثيرگذار خواهد بود و از اين طريق مي توانيم به اشتغال دست پيدا کنيم. ما اگر بخواهيم به اين سطح از مصرف کالاي داخلي دست يابيم مي بايست در اين زمينه فرهنگ سازي هاي فراخور انجام دهيم که مبتني بر شاخص هاي مصرف داخلي باشد؛ يعني بايستي يکي از بزرگ ترين سدهاي خود که مشکل قاچاق کالا است را از سر راه خود برداريم و با آن به صورت جدي برخورد نماييم. مبارزه با کالاي قاچاق يکي از راه هاي رسيدن و تحقق شعار سال به شمار مي آيد و لازمه اين امر گذر از مرحله شعار است تا بتوانيم به عمل دست يابيم.


 چه عواملي باعث مقبوليت کالاي ايراني نزد مردم مي شود؟

مقبوليت و تغيير ذهنيت ايراني ها براي ترجيح دادن کالاهاي ايراني به خارجي سال ها به طول خواهد کشيد. مقامات نيز بايد با چاره انديشي درباره مسائلي همچون نرخ بالاي کالاي قاچاق، نرخ بهره بالا، بروکراسي پيچيده و قانون گذاري هاي مربوط به کسب و کار به ياري صنايع داخلي بشتابند و تا زماني که اين مسائل ازميان نروند، توليدکنندگان ايراني با مشکل مواجه خواهند بود.


 خدمات پس از فروش تا چه ميزان در اين مقبوليت تاثيرگذار است؟

خدمات پس از فروش، نقش کارسازي در ايجاد رغبت و جذابيت هر چه بيشتر در خريد کالاي ايراني ايفاء مي کند. در واقع هر کالا و محصولي که از خدمات پس از فروش مناسبي برخوردار است اطمينان خاطر بايسته را در اذهان جامعه ي هدف و مخاطبان آن محصول نسبت به استفاده صحيح از کالاي خريداري شده ايجاد مي کند زيرا در چنين شرايطي، مشتري به اين جمع بندي مي رسد که در صورت بروز خرابي و نقصان در کالاي مورد نظر با خدمات پس از فروش فراخور از مزيت رفع نارسايي هاي احتمالي برخوردار خواهد شد و فراتر از آن، هنگامي که يک کالا را خدمات پس از فروش مناسب پوشش مي دهد قاعدتاً از ضريب کيفي پسنديده اي نيز برخوردار مي شود زيرا براي کارخانه يا مرکز توليدکننده کالا مقرون به صرفه نخواهد بود که به طور بسامان شاهد ارجاع و بازگشت توليدات خود براي زدايش خرابي هاي احتمالي باشد.


 از ديدگاه شما چرا بسياري از مردم هنوز محصولات خارجي را به محصولات ايراني ترجيح مي دهند؟

از شايان ترين موارد تأثيرگذار، کيفيت کالاي خارجي و تبليغات مي باشد. برخي افراد هنگامي که کالاي خارجي با کيفيتي را مصرف مي کنند با گذشت زمان به صورت عادت به سوي آن محصول مي روند و حتي اگر آن کالا کيفيت خود را از دست بدهد باز هم براي اين افراد مورد تائيد بوده و حاضر نيستند تا کالاي ايراني با کيفيت را خريداري کنند.
تهاجم اقتصادي نياز به آموزش همگاني دارد. براي اين تهاجم، رسانه ها و سرمايه داران تبليغات گسترده اي را انجام مي دهند و اين مسئله باعث مي شود که مصرف کالاي خارجي بيشتر توسعه يابد؛ بنابراين براي حل مشکل نياز به يک عزم همگاني مردم مي باشد.
متأسفانه مصرف بالاي کالاهاي خارجي بي گمان فقر و بيکاري را افزايش داده و وابستگي اقتصادي را به کشور تحميل مي کند يکي از بهترين راهکارهاي موجود، عِرق ملي بوده و مردم با همياري مي توانند از توليد داخل حمايت کنند.


 آيا محصولات ما توان رقابت در بخش خدمات با کالاهاي خارجي را دارد؟

يکي از عناصر اصلي موفقيت در تجارت، وابسته به توان رقابتي است و پيش نياز بالا بردن توان رقابتي بنگاه هاي اقتصادي و توليدي به  پيش رو بودن آن ها معطوف مي شود. قاعدتاً در چنين شرايطي سطح بهره وري منابع افزايش يافته و ظرفيت هاي توليدي، بازدهي بنگاه ها و کيفيت محصولات توليدي آن ها نيز تقويت خواهد شد. در واقع رقابت پذيري يکي از برجسته ترين شاخص هاي اقتصادي به شمار آورده مي شود تا جايي که مجمع جهاني اقتصادي يکي از ارکان مؤثر در افزايش رفاه را در اين مؤلفه عنوان مي کند. براي اندازه گيري شاخص رقابت پذيري جهاني، فاکتورهاي تأثيرگذار بر رقابت پذيري به 12 گروه، تحت عنوان ارکان رقابت پذير تقسيم مي شوند که نهادها، ثبات در حساب هاي دولتي، زيرساخت ها، بهداشت و آموزش ابتدايي، آموزش عالي و حرفه اي، کارايي بازار کالا، کارايي بازار نيروي کار، پيشرفته بودن بازار مالي، آمادگي فنّاورانه و ... از نمونه هاي آن به شمار مي آيد. اگر سازماني بخواهد در شرايط رقابتي خود را حفظ کند مي بايست در عرصه توانمندسازي به نيروبخشي خود بپردازد از اين رو رشد سريع فناوري، افزايش انتظارات مشتريان به انگيزه وجود محصولات رقيب، ضرورت و انعطاف پذيري بنگاه ها در مقابل تغييرات ناگهاني و افزايش اثربخشي و کارايي آن ها از ديگر مواردي است که توجه به آن مسبب توفيق در فضاي رقابتي خواهد شد.
به هر ترتيب اميد آن مي رود با در نظر گرفتن مجموعه اي از تدابير و تمهيدات که در اين گفتگو به آن اشاره شد، توليد و اقتصاد کشور به سمت و سوي رقابت پذيري هدايت شود. بي گمان هر آنچه بر ژرفاي اين رقابت پذيري افزوده شود به همان ميزان در کميت و کيفيت توليد و گسترش صادرات محصولات ايراني به توفيقات فزاينده تري نائل خواهيم شد.