جدیدترین خبرهای سروشان
 
آخرین خبرهای سروشان
 
منتشر شده در تاریخ :1396/07/29
تعداد بازدید : 780
نقش واحد روابط عمومی در رضایتمندی مشتری (یادداشتی از علیرضا طباطبایی کارشناس روابط عمومی شرکت سروشان)

اگر هدف واحد خدمات پس از فروش يک سازمان راضي نگه داشتن مشتري و هدف واحد روابط عمومي برقراري و حفظ ارتباطي مستمر با مخاطبين و نيز حفظ اعتبار براي يک برند در نظر گرفته شود بي ترديد عملکرد اين دو واحد بي تأثير بر روند فعاليتهاي يکديگر و در کل بر هدف غايي يک شرکت که بالا بردن رضايت مشتري و کسب سود است، نخواهد بود.

امروزه همه ميدانند که يک مشتري ناراضي ميتواند اعتبار يک برند را لکه دار کند. يک مشتري هر چقدر هم برايش از ويژگي هاي مثبت يک برند تعريف شود (تبليغات) وقتي خدمات مناسب دريافت نکرده باشد نميتواند به برند اعتماد کند. در حالت ديگر عکس اين جريان نيز صادق است يعني يک مشتري راضي که خدمات خوب دريافت کرده وقتي تبليغات خوبي از يک کالا نبيند و يا نشنود و يا دانش وي در خصوص آن کالا به ميزان کافي نباشد دچار شک و ترديد خواهد شد و بعيد نيست که ديگر به برند اعتماد نکند لذا ارتباط مناسب و يکپارچه بين واحدهاي خدمات پس از فروش و واحد روابط عمومي بالقوه باعث خواهد شد مشتري به يک تفکر مناسب همراه با رضايت از خدمات دست يابد.

بدين منظور براي دستيابي به اين هدف بايد روابط عمومي ها با ايجاد راهي آسان براي برقراري ارتباط مشتريان با سازمان و همچنين تنظيم برنامه ي مدون جهت رسيدگي به شکايات و پيگيري آنها اعتماد مشتريان را نسبت به يک برند بالا بـرده و باعـث گـردند تا مشتري با آرامـش خاطـر به خـريـد يـک محصول روي آورد يعني مشتري اين باور را داشته باشد که در صورت ايجاد مشکل تنها کافي است با واحد روابط عمومي يک سازمان ارتباط بگيرد.

بايد به اين نکته توجه داشت با توجه به گسترش و پيشرفت رسانه ها، عدم ايجاد ساز و کار مناسب براي تسهيل ارتباط با سازمان موجب ميگردد هر فرد با کمترين امکانات نقش يک رسانه مخرب را ايفا کند، به عنوان مثال کم نيستند مشتـريان و مخـاطبيني که براي رساندن صـدا و شکـايات خـود از يک بـرند از رسانه هاي مختلف و شبکه هاي اجتمـاعي استفاده کرده و دانسته يا نادانسته  برندي را تماماً تخريب ميکنند. 

البته شبکه هاي اجتماعي همواره تاثير مخرب بر برند ندارند و به همان اندازه که قدرت تخريب يک برند را دارند، ميتوانند باعث خوش نامي و کسب اعتبار آنها شوند. مثلا تبليغ درون شبکه هاي اجتماعي يکي از موثرترين روش هاي بازاريابي است که مشتريان وفادار بدون دريافت هزينه و بدون اينکه خود بدانند براي برند انجام ميدهند و البته که عموم مخاطبين نظرهايي که ديگران نسبت به يک برند دارند را بيشتر باور دارند تا حرفي که خود برند درباره خودش ميزند. مشتري راضي ميتواند مُبلغ تأثيرگذاري براي يک محصول باشد و اعتبار بالايي را براي برند به ارمغان بياورد.

نتيجه اينکه ارتباط بين واحد روابط عمومي و واحد خدمات پس از فروش در يک سازمان براي بالا رفتن رضايت مشتري، ارتباطي دو سويه است؛ يعني خدمات پس از فروش ميتواند براي روابط عمومي نقش يک اهرم بسيار قوي را ايفا کند و بالعکس.
چگونه روابط عمومي يک سازمان ميتواند در مسير فعاليت هاي يک واحد خدمات پس از فروش تأثيرگذار باشد؟

دراين خصوص کارشناسان راهکارهاي مختلفي را ارائه مي دهند که در زير به برخي از آنها اشاره ميشود:
1. بخش خدمات پس از فروش و روابط عمومي بايد به طور دائم با يکديگر در ارتباط باشند. روابط عمومي ها ميتوانند تا با همکاري با بخش خدمات پس از فروش، مشتريان وفادار را شناسايي کرده و از آنها قدرداني کرده و مراقبت بعمل آورند و يا ارزشهايي در قبال اين اعتبارسازي به آنها بدهند، که اين هم باز به اعتبار برند بسيار مي افزايد.

2. روابط عمومي ميـتواند فعاليت واحـد خدمـات پس از فـروش را از طـريق روش هاي مناسب و رسانه اي به عنوان بهترين راه براي خدمات رساني به مشتري و پاسخگويي به تمـامي خواسته ها، سوالات و شکايـات آنها در اين حوزه معرفي کند.

3. اگر يکي از اهداف اصلي مجموعه اي جلوگيري از بوجود آمدن هرگونه مشتري ناراضي است، بايد تمامي کارکنان شرکت براي داشتن برخورد مناسب با مشتري تعليم داده شوند. لذا با اين باور که تک تک کارمندان يک شرکت نمـاينده آن برنـد هستند و رفـتار تمـامي کـارمندان با هـر مخـاطبي تأثيـر مستقيم بـر اعتـبار برنـد دارد، روابـط عمومـي ميـتوانـد با برگـزاري جـلسـات آمـوزشـي در اين خصوص کوشا باشد.

4. واحد روابط عمومي بايد به مثابه پلي ارتباطي بين مشتريان و سازمان بوده و برنامـه اي مدون جهت رسيدگي به شکايات و پيگيري مخاطبين آنها داشته و به نوعي سخنگوي شايسته اي براي مشتريان در يک سازمان باشد.


برخي از اقدامات شرکت سروشان در واحد روابط عمومي:
  • به دليل خلاء وجود رسانه تخصصي موفق در صنعت خدمات پس از فروش و همچنين با در نظر گرفتن اينکه دانش در صنعت خدمات پس از فروش دانشي تجربي بوده و آنطور که شايسته است به صورت آکادميک و مدون به اين مقوله پرداخته نشده است، شرکت سروشان به پشتوانه سابقه و تخصص، خود را متولي اين امر دانسته  وبه منظور فراگير کردن دانش خدمات پس از فروش و بالا بردن سطـح علمـي اين صنعت  وارد عـرصـه رسانـه اي شده اسـت. بدين منظـور براي گام نخست، اين شرکت از تابستان سال 1395 آغاز به انتشار و توزيع  فصلنامه داخلي «سروش خدمات» در بين شرکتها و فعالان اين صنعت نمود.
  • شرکت مشاورين نرم افزار سروشان پارس، از ابتداي فعاليت خود با نگاهـي دانش محور و تخصصي به مقوله خدمات پس از فروش همواره سعي بر آن داشته تا به طرق مختلف سطح دانش شرکت هاي فعال در اين حوزه را ارتقا دهد. از اين رو برگزاري همايش هاي سراسري، سمينارها و کارگاه هـاي آموزشـي بخشي از فعاليت هاي اين واحد به حساب مي آيد.
  • توسعه و تغيير در ظاهر، محتوا و دسترسي بهتر کاربران و مخاطبين به سايت شرکت سروشان نيز از ديگر اقداماتي است که اين واحد با آن در ارتباط است.